A kapuszárnyak mechanikai mozgatását a kapu motorok végzik. A berendezést megfelelő méretű és szilárdságú kapuoszlopra rögzíthető fel, a mozgást a kapuszárnyra és az oszlopra rögzített forgás pontokon adja át.

A motor típusának kiválasztásánál több szempontot is figyelni kell, ezek az alábbiak a meghatározók:

  • kapu szárny(ak)mérete
  • a kapu szárny(ak) felfogatási pontjainak helye a tartóoszlopon
  • a kapu tömege
  • a napi használati gyakoriság
  • mekkora a kapu nyílásszöge
  • a várható szélerősség és szélirány (nagy és tömör felületű kapuk esetén)
  • speciális igények (pl. ne látszódjon a motor és a mozgató mechanika)

A rosszul megválasztott motor(ok) élettartama jelentősen lerövidül, mert az alkalmazás hibáit a motornak kell kompenzálni, ez pedig már rövidtávon is tönkreteszi a hajtóművet.

Szárnyas kapu mozgatásához az alábbi motorfajtákat lehet alkalmazni:

  • Hidraulikus
  • Elektromechanikus csuklókaros
  • Elektromechanikus csavarorsós
  • Elektromechanikus csuklós
  • Földfelszín alá rejtett elektromechanikus
  • Földfelszín alá rejtett hidraulikus

Az elektromechanikus megoldások hátránya, az hogy karbantartást igényelnek és csak -20 °C-ig használhatók. A hidraulikus motorok előnye, hogy a karbantartási igényük minimális és akár -40 °C-ig is működőképesek. Hátrányuk a magasabb költség.

A motorfajta kiválasztásának egyik szempontja, hogy a kapuszárny milyen távolságra van az oszlop élétől. A terméskő-, tégla- vagy betonoszlopoknál a kapukat a középvonalába szokás beépíteni, és ilyenkor a jelentős síkbeli különbséget többnyire, csak csuklókaros motorokkal lehet áthidalni.

Az acélvázas kapuoszlopoknál, viszont általában csavarorsós vagy hidraulikus meghajtású motorok a megfelelők.

Ha valakit a motor, illetve a hajtómű látványa zavar, például egy szép kovácsoltvas kapu esetén, úgy a földbe rejtett motorok alkalmazása jelenti a megoldást. Telepítésük nem egyszerű, mert a kész kapuszárny alá kell szerelni őket. Az ilyen konstrukciók vízállósága magas, azért gondoskodni kell a hajtóműdoboz vízelvezetéséről is. Karbantartásuk viszont könnyű, az ezközhöz a kapuszárny eltávolítása nélkül is hozzá lehet férni.

Ezek a kapumotorok annak függvényében, hogy lakossági vagy ipari felhasználásúak, 15-70 ciklus/óra használati gyakoriságra vannak általában beállítva. Magas ciklusszám esetén már jelentős a motorok melegedése. Ha fontos a kapu gyakori működtetése, úgy 24V-os tápellátású motor javasolt, mert ezzel, sokkal kevésbé melegszik a motor, a használati gyakoriság akár folyamatos is lehet.

A szárnyas kapu motorok önzáró kivitelűek, külön zárszerkezetre általában csak 2-2,5 méteres szárnyhossz felett van szükség. A motorok lehetnek végállás-kapcsolós kivitelűek, de vannak e-nélküli típusok is. A kapu zárt állapotában történő mechanikus ütköztetést, célszerű kialakítani. Az ilyen megoldásnál az ütközés állítja le a motort. Ha a motor nincs ellátva végállás-kapcsolóval, akkor szükség van a nyitott állapotú ütköztetésre is.

 

A cikkek tartalma és a tudományos meghatározásai az OKTEL Kft. engedélyével lettek megjelentetve.

Joomla templates by Joomlashine